Baranka Igeblogja

Mi a különbség Bibliaolvasás és tanulmányozás között? Nyilván utóbbi részletesebb elmélyülést jelent - amire szükségünk is volna - ám mindennapi gyakorlatunkban azonban nem feltétlenül jelenik meg. Így volt ez velem évekig. Használtam egy Bibliaolvasó vezérfonalat, mindennap két vagy több Igeszakaszt elolvasva, imádkozva, majd továbblendülve a napban. A mindennapok szürkeségében nem bomlott ki igazán az Igék értelme, s volt, hogy tíz perccel később, munkába rohanva már nem is emlékeztem mit is olvastam. Ez különböző okok következtében megváltozott, a Biblia tanulmányozása új értelmet nyert számomra. A mindennapok során bepillantást nyerhetsz abba itt a blogon, hogy hogyan is történik ez nálam azóta. Szívesen fogadok bármilyen tanácsot kritikát hozzászólást.

Következő szakasz

Következő elolvasandó szakasz: Márk 13. fejezet
Márk Evangéliumának tanulmányozását John Stott Márk Evangélium tanulmánya alapján folytatom. Igeszakaszokhoz kérdések és gondolkodni valók tartoznak. A vastag betűvel szedett kérdésekre próbálj meg egyénileg válaszolni mielőtt elolvasod az én válaszaimat.

Belső tisztaság

2012.03.02. 17:30 Baranka

MÁRK7. 14-23

14Ismét odahívta a sokaságot és így szólt hozzájuk: "Hallgassatok rám mindnyájan, és értsétek meg: 15Nincs semmi, ami kívülről jutva az emberbe tisztátalanná tehetné őt; hanem ami kijön az emberből, az teszi tisztátalanná." 16("Ha valakinek van füle a hallásra, hallja!") 17Amikor azután a sokaságot elhagyva bement a házba, megkérdezték tanítványai a példázatról. 18Ő pedig így szólt hozzájuk: "Ti is ennyire értetlenek vagytok? Nem értitek, hogy ami kívülről megy be az emberbe, az nem teheti tisztátalanná, 19mert nem a szívébe megy, hanem a gyomrába, és az árnyékszékbe kerül?" Jézus ezzel tisztának nyilvánított minden ételt, 20de hozzátette: "Ami az emberből előjön, az teszi tisztátalanná. 21Mert belülről, az ember szívéből jönnek elő a gonosz gondolatok, paráznaságok, lopások, gyilkosságok, 22házasságtörések, kapzsiságok, gonoszságok; valamint csalás, kicsapongás, irigység, istenkáromlás, gőg, esztelenség. 23Ezek a gonoszságok mind belülről jönnek; s ezek teszik tisztátalanná az embert."

Ez a szakasz nagyon szorosan kapcsolódik az előzőhöz. Akár egy szakaszként is kezelhetnénk. Mégis külön vettem egyrészt mert nem szeretek túl hosszú részeket tanulmányozni egyszerre, másrészt mert ebben a szakaszban más Jézus hallgatósága mint az előzőben. Itt is a tisztaság-tisztátalanság kérdéséről van szó, de most nem a farizeusokhoz, írástudókhoz beszél, hanem egyszerű emberekhez. Jézusnak nagyon nehéz megértetni velük is, hogy miért nem számít az ami kívülről jön be. A zsidó hagyományban ugyanis nagyon nagy jelentősége volt a szabályoknak és a tisztaságnak. Meg volt határozva milyen ételek ehetők és melyek tisztátalanok. Szabály van arra is, hogy ha penészes a házfal mennyi ideig kell tisztátalannak tartani és így tovább. Ezen szabályok egy része az egészséget óvta, másoknak szimbolikus jelentésük volt, hiszen Isten maga a tisztaság, bűntelenség. Azzal is megtiszteljük, ha tisztán tartjuk magunkat. Ez egy külső szabályozás ami szimbolikusan kapcsolhat össze Istennel. A törvénytudók azonban kifordítják az egészet, és emiatt az Istenhez tartozás jelentősége helyett a szabályok betartása kapott nagyobb hangsúlyt.

Jézus azonban az egészet a feje tetejére állítja amikor azt mondja, nem a külső tisztaság számít hanem a belső. Isten nem arra figyel, hogy tiszta e a körmöd alatt, hanem arra hogy mi van a szívedben. Ez ijesztő is egyben. Mert külsőleg megmosakszunk és tiszták leszünk. De a belső tisztaságot nem tudjuk ennyivel elintézni. Ahhoz viszont belső változás kell. Ezt nem értik a farizeusok, nem érti a tömeg, de nem értik a tanítványok sem.  Túlságosan benne élnek abban a kultúrában, nehéz hirtelen megváltoztatni a látásukat. Igazából a belső változás akkor jön el véglegesen amikor a Szentlélek. S akkor tényleg megtörténik a belső változás. 

19 "Jézus ezzel tisztának nyilvánított minden ételt"
Ez egy óriási változtatás. A zsidók számára akiknek fel van sorolva egy rakat tisztátalan étel amit nem ehetnek. Látjuk mennyire mélyen bennük van ez, ha megnézzük Kornéliusz történetét. (Ap Csel 10 fejezet) Péter számára még a belső változás után is nehézsége adódik a tisztátalan ételek kérdésével.

E szakaszban is, ahogy az előzőekben, láthatjuk Jézus türelmét ahogy magyaráz. Ő sosem csupán közli, hogy ez van és kész, nincs többé tisztátalan étel, hanem mikor azt mondja, az teszi az embert tisztátalanná ami kijön, tisztázza, hogy nem a testi salakanyagokról van szó. Ismeri az embereket és tudja, hogy egyszerűen csak nehéz elvonatkoztatniuk a fizikai higiénia kérdéséről. De Isten számára a lelki tisztaság fontos, amit Jézus azzal hangsúlyoz, hogy példákat hoz arra ami belső, lelki tisztátalanság. Rettenetes a lista... És nagyon is hétköznapi. Érdemes elgondolkodnunk rajta, hogy vajon van e amelyik ránk illik...

Urunk, köszönjük, hogy türelemmel tanítasz bennünket. Hogy újra és újra elmagyarázol, hogy megvárod amíg megértjük. Kérünk mutasd meg számunkra mi az igazi tisztaság.
Ámen

A bejegyzés trackback címe:

https://baranka.blog.hu/api/trackback/id/tr924284855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása