Baranka Igeblogja

Mi a különbség Bibliaolvasás és tanulmányozás között? Nyilván utóbbi részletesebb elmélyülést jelent - amire szükségünk is volna - ám mindennapi gyakorlatunkban azonban nem feltétlenül jelenik meg. Így volt ez velem évekig. Használtam egy Bibliaolvasó vezérfonalat, mindennap két vagy több Igeszakaszt elolvasva, imádkozva, majd továbblendülve a napban. A mindennapok szürkeségében nem bomlott ki igazán az Igék értelme, s volt, hogy tíz perccel később, munkába rohanva már nem is emlékeztem mit is olvastam. Ez különböző okok következtében megváltozott, a Biblia tanulmányozása új értelmet nyert számomra. A mindennapok során bepillantást nyerhetsz abba itt a blogon, hogy hogyan is történik ez nálam azóta. Szívesen fogadok bármilyen tanácsot kritikát hozzászólást.

Következő szakasz

Következő elolvasandó szakasz: Márk 13. fejezet
Márk Evangéliumának tanulmányozását John Stott Márk Evangélium tanulmánya alapján folytatom. Igeszakaszokhoz kérdések és gondolkodni valók tartoznak. A vastag betűvel szedett kérdésekre próbálj meg egyénileg válaszolni mielőtt elolvasod az én válaszaimat.

Hogyan szervezzük logikusan a tanulmányozást és hogyan tegyük maradandóbbá?

2012.02.29. 14:54 Baranka

Már sokszor olvastam a Bibliát. Sosem elejétől végéig egyben de többször lefedtem már minden részt, és egyes részeket meg igazán számtalanszor. Sok sok Bibliai Ige jut eszembe különböző helyzetekre, s noha nem tudom fejből, hogy hol találhatóak egy kereső segítségével ez csak pillanatok kérdése. Ugyanakkor azt érzem, hogy a Biblia, noha régóta tanulmányozom mégis egyfajta ömlesztett információhalmazként kavarog a fejemben. Nyilván ismerek sokmindent, tudom mi az ó - meg újszövetség, tudom mik az Evangéliumok és mik a levelek. Mégis. Régebbi Bibliatanulmányozásaim rendszer nélkül, szakaszokra korlátozódtak és az egyes szakaszok után más más területekbe kapva nem sikerült igazán összefüggéseiben látni a dolgokat. Persze sokmindent megvilágítottak teológiát végzettek előadásai meg a Bibliaiskola amit végeztem. De aztán én is változtattam a módszeren amivel Igét tanulmányozok és így jóval közelebb érzem magamhoz a mondanivalót, jobban is értem az összefüggéseket.

Először is azt mondom el amit tanultam az Ige megismeréséről a legutóbbi gyülekezetben ahová jártam. Először is van a legalapvetőbb, az Istentiszteleten való részvétel ahol magyarázzák az Igét. Aztán van amikor saját magam otthon tanulmányozom. Van tovább áa nagyon hasznos 1:1 tanulmányozás amikor egy másik emberrel együtt mélyülünk el egy szakaszban, illetve vannak még az imahármasok is amit szintén lehet tanulmány köré szervezni. Efelett van a csoportos Igetanulmányozás ám ez tapasztalatom szerint jó ha 10 fő alatt marad. Ha nagyobb egy csoport létszáma akkor érdemes lebomlani kisebb - akár 3-4 fős egységekre.

Mivel én egyénileg tanulmányozom az Igét itt a blogon ezért erről fogok többet írni.

Hogyan kezdjünk hozzá?
1. Először is választani kell egy szakaszt amit tanulmányozni szeretnénk. Én Márkot választottam mert sosem olvastam végig napról napra, szakaszról szakaszra az Biblia egész Evangéliumokat. Márk azért is jó kezdésnek, mert érthető a nyelvezete még akkor is ha a Bibliából semmi mást nem ismerünk. Így teljesen kezdőknek is szívesen ajánlom. Rövidebb is mint a többi Evangélium és a lényegre koncentrál. Passió Evangéliumnak is szokták hívni éppen ezért.
2. Érdemes a kiválasztott könyvnek egy kicsit utána nézni. Néhány Bibliában van összefoglaló az egyes könyvekről de lehet a Wiki-n is: http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1rk_evang%C3%A9liuma
3. Én fejezetenként megyek. Egy fejezetet egyben olvasok el, majd felosztom tartalmilag. A felosztáshoz érdemes online bibliát használni http://www.kereszteny.hu/biblia/showtrans.php?reftrans=2 mivel a nyomtatott Bibliák többsége eleve használ felosztást így elveszi a szabadságodat. A felosztás után érdemes a fejezetet az általad felosztott szakaszok alapján tanulmányozni.
4. A szakasz tanulmányozásakor érdemes figyelni, hogy mi a megelőző szakasz és a következő, azoknak kb. mi a témája. Főleg történeti könyveknél de a leveleknél is lehet jelentősége. Az adott szakaszt elolvasom, akkor körvonalazódik miről is szól, hogy illik a körülötte lévő szakaszba, hogyan illeszkedik az adott fejezetbe. Érdemes megnézni a benne szereplőket. A tanítványok és Jézus? Esetleg Jézus beszélget valakivel? Vagy másról szól? A lényege tanítás? Gyógyítás? Példabeszéd? Hogyan viselkednek a szereplők? Van valami ami számomra meglepő? Van e valami ami szokatlan reakció? Ezeket a kérdéseket és még másokat is amik felmerülhetnek érdemes feltenni a tanulmány során. Azon is érdemes elgondolkodni, hogy hasonló helyzetben mi hogy viselkednénk, ill. mit tanít számunkra az adott szakasz.

Hát körülbelül ilyen módon születnek az ide vetett tanulmányaim. A következő tanulmányozandó fejezet Márk 7 lesz. Az én felosztásom holnap kerül fel. Sok sikert az egyéni tanulmányozáshoz!

Atyám, kérlek segíts mindnyájunknak, hogy értsük hozzánk szóló szavadat, lássuk meg azt bölcsen, hogy Igéd hogyan vonatkozik életünkre. Ne valami misztikának vagy horoszkópszerű napi útmutatásnak használjuk, hanem valódi értelmét ,rád fókuszáló üzenetét lássuk meg. Köszönjük, hogy Lelked segít értelmezni.
Ámen


 

A bejegyzés trackback címe:

https://baranka.blog.hu/api/trackback/id/tr804225914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása